Sådan får du mere frugt og grønt i hverdagen

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

For mange danskere kan det være svært at nå op på de anbefalede mængder af frugt og grønt i hverdagen. Det skyldes blandt andet, at vi har en kultur, hvor kød og brød vægter højt i madvanerne, men det kan også skyldes, at vi har indrettet vores hverdag på en måde, så frugt og grønt ikke er så let tilgængeligt og vi derfor rækker ud efter andre ting, når vi lige skal have lidt sødt eller en snack. Her får du et par gode råd til at få mere frugt og grønt i hverdagen.

Firmafrugt øger sundheden og arbejdsglæden

Har i ikke en frugtordning på din arbejdsplads kunne det være en rigtig god ide at få det. Undersøgelser viser, at vi ofte gerne vil spise en banan eller et æble som mellemmåltid, når den lille sult melder sig, men at hvis der er slik eller kage til rådighed og ikke frugt, så griber vi til kagen. Derfor kan det være en god ide at skippe kagedagen og i stedet indføre en fast frugtordning, som både vil gøre jer til en gladere og sundere arbejdsplads. 

Frugtordning hjemme

Ligesom det er tilfældet på jobbet er vi også tilbøjelige til at spise mere usunde ting i hjemmet, hvis vi ikke har spiseklart frugt og grønt til rådighed. Det er besværligt at skulle lave en salat eller snitte grøntsager, hvis man bare lige skal have et eller andet inden aftensmaden. Derfor kan det være en god ide altid at have nogle håndfrugter liggende. Det kan man nemt få leveret med en frugtordning, hvis det er en af de ting, som man ofte glemmer at tænke på nede i supermarkedet. Derudover kan man forberede nogle grøntsagsstænger af eksempelvis gulerod, agurk og peberfrugt på forhånd, så man altid har lidt grønt, der er spiseklart i køleskabet.

Skift noget af kødet ud med grøntsager 

En nem måde at få flere grøntsager på er desuden at skifte noget af kødet ud med revet grønt, når man eksempelvis laver pasta med kødsovs eller lasagne. Man kan også lave nogle skønne frikadeller med revet grønt, æg og kikærter. 

Related posts